Reclamestrategieën: consumentenreclame onder de loep

februari 12th, 2014

Category: Adverteren, Promotie, Reclames maken

Tagged with: , ,

Wil je meer naamsbekendheid verkrijgen en je klantenkring vergroten, dan doe je er verstandig aan reclame te gaan maken. Welke vorm je kiest en welke strategie is aan jou, maar hangt deels ook af van de soort onderneming die je runt. Qua vorm kun je bijvoorbeeld kiezen uit een advertentie in een magazine of een tv-commercial. De strategie valt grofweg te verdelen in vijf types, waarbij dit artikel zich richt op één van deze vijf: consumentenreclame.

Consumentenreclame: wat is dat?
Consumentenreclame is, zoals de naam al doet denken, reclame die gericht is op de consument. Hiermee wordt beoogd een bepaalde organisatie of een specifiek merk onder de aandacht van de consument te brengen.

Bij consumentenreclame kun je denken aan de populaire (frisdrank)reclames van onder andere Pepsi en Coca Cola, maar ook aan de reclame met de bekende supermarktmanager van Albert Heijn. Pepsi en Coca Cola proberen met hun consumentenreclame hun product te promoten, waar Albert Heijn de gehele winkel in de spotlight zet.

Hoe jouw consumentenreclame opzetten
Heb jij een fysieke winkel of een webshop en wil je daarvoor jouw producten of gehele winkel onder de aandacht brengen, dan zal je een sterke consumentenreclame moeten bedenken. Je weet ondertussen waarschijnlijk al wat je wilt, namelijk potentiële klanten naar jouw (web)winkel ‘lokken’. Hoe je dit doet, is een ander verhaal.

Zelf een reclamecampagne bedenken, is niet voor iedereen te doen. Let maar eens op de diverse reclames die je tegenkomt. Waarschijnlijk zal je je meer dan eens afvragen hoe ze ooit op het idee gekomen zijn een dergelijke reclame neer te zetten. Dit wordt dan ook veelal aan professionals overgelaten. Een marketingbureau en grafisch ontwerper zijn hier voorbeelden van. Zij kunnen je helpen een idee te bedenken hoe jouw bedrijf het beste gepromoot kan worden.

Bron foto:  animatie.blog.nl

No comments yet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *