Reclame: opvallend of bescheiden?

januari 6th, 2014

Category: Adverteren

Tagged with: ,

Waar je ook kijkt, kom je reclame tegen. In een bushokje, op een billboard langs de weg, op de televisie, enzovoort. Die reclames verschillen onderling erg van elkaar. De één valt op doordat er bijvoorbeeld veel naakt in voorkomt, terwijl de ander weet op te vallen doordat de inhoud simpelweg erg sterk is. Doordat er zoveel variaties zijn, is het vaak moeilijk te bedenken op welke manier jij je bedrijf wilt promoten. Ga je voor een opvallende reclame-uiting of houd je het bescheiden doch sterk?

Opvallend
Tegenwoordig denken veel bedrijven goed te kunnen opvallen door bijvoorbeeld veel naakt in hun reclame te laten voorkomen. Zolang het model of de modellen maar weinig kleding aanhebben, denken zij hun bedrijf op de goede manier te kunnen promoten. In sommige gevallen werkt dat misschien, gezien de aard van het merk of het bedrijf. Toch moet je erop letten dat je niet ‘zomaar’ eenzelfde strategie gebruikt: niet alle organisaties kunnen een dergelijke vorm van reclame succesvol hanteren en zich veroorloven.

Bescheiden
In sommige, of misschien zelfs vele, gevallen is een meer bescheiden vorm van reclame veel geslaagder. Denk maar eens aan een boekhoudkantoor: zou je daar niet eerder naartoe gaan als ze een inhoudelijk sterke reclame hebben, in plaats van een opvallende reclame door de gebruikte modellen? Hetzelfde geldt voor reclame op je auto, soms kan het veel mooier en zakelijker zijn om het logo van je bedrijf bescheiden op je auto te laten plakken, in plaats van een kermis aan afbeeldingen.

Opvallend vs bescheiden
De kunst bij deze vorm van reclame is derhalve dat je inhoudelijk een sterke boodschap neerzet. Dit kan een pakkende tekst zijn, maar kan ook best bestaan uit een (combinatie van) plaatje(s). Het gaat hierbij niet zozeer om de opvallendheid zoals bij de hiervoor genoemde reclame: hiermee wil je juist jouw doelgroep aan het denken zetten. Je wilt dat ze je herinneren om je krachtige reclame-uiting en niet puur om de opvallendheid van jouw reclame in een bushokje, billboard of tv-commercial.

No comments yet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *