Reclame maken: is dat wel nodig?

februari 4th, 2014

Category: Adverteren, Reclames maken

Tagged with: , ,

Soms wordt wel eens door een ondernemer gezegd dat hij of zij geen reclame nodig heeft. Want, zo wordt gezegd, deze ondernemer heeft al veel klanten en op die manier krijgt hij of zij er ook weer nieuwe klanten bij. Dus reclame maken hoeft niet. Maar is dat wel een goede gedachtengang? Immers, ‘op die manier krijgt hij of zij er ook weer nieuwe klanten bij’ is ook reclame. Namelijk mond-tot-mondreclame: een van de vele vormen van reclame.

Overleven
Dat een bedrijf geen reclame nodig heeft, is eigenlijk onmogelijk. Althans, niet wanneer dat bedrijf winst wil maken en van deze winst rond wil kunnen komen. Het klinkt misschien heel zwart-wit, maar een onderneming kan zonder reclame niet blijven bestaan. Om te kunnen overleven, moeten er immers klanten zijn. En klanten komen alleen maar wanneer zij op de één of andere manier iets over het bedrijf te horen krijgen.

Vergeten reclame
Bij reclame wordt vaak gedacht aan tv-commercials en advertenties in een krant of tijdschrift. Zoals hiervoor genoemd, is mond-tot-mondreclame echter ook een vorm van reclame. En ook wanneer je midden in een drukke winkelstraat zit en zo ‘vanzelf wel’ aan je klanten komt, maak je reclame. Je hebt immers je bedrijfsnaam op de ramen gedrukt en/of een lokkende zin en/of foto erbij staan. Ook dat is reclame, alhoewel dit misschien een ‘vergeten’ vorm is.

Als we terugkomen op de vraag of je voor jouw bedrijf reclame nodig hebt, is het antwoord dus voluit ja. Al zou het alleen maar het vermelden van jouw bedrijfsnaam op de luifel zijn. En ‘leef’ jij van mond-tot-mondreclame, dan is jouw manier van reclame maken ervoor zorgen dat huidige klanten tevreden genoeg zijn om positieve dingen in hun kennissenkring te delen. Hoe dan ook zal jij je bezig moeten houden met reclame. Hoe uitgebreid je dat doet, is echter aan jou.

Bron foto 

No comments yet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *