Meten is weten

maart 10th, 2014

Category: Promotie

Tagged with: ,

Ieder bedrijf maakt reclame. We denken namelijk dat het werkt. Maar is dat ook wel zo? Heeft je marketingcampagne echt zoveel effect als je denkt? Hoe kom je daarachter en wat kun je met die informatie? Er zijn manieren om te meten of je campagne zijn doel behaalt. In dit artikel vertellen wij je meer over Google Analytics, het meetinstrument van Google.

Google Analytics
Google Analytics is een tool die je kunt installeren op je website. Deze tool geeft je veel informatie over de bezoekers van je website: hoe lang ze je pagina’s bekijken, waar ze vandaan komen en hoe ze op je site terecht zijn gekomen.

Reclamecampagne
Wanneer je bijvoorbeeld een advertentie hebt geplaatst in een lokaal weekblad of je op een beurs flyers uitgedeeld hebt en je verwijst met die advertentie of flyer naar een specifieke pagina op je website. Dan kun je in Google Analytics zien of deze campagne ook daadwerkelijk meer bezoekers oplevert. Handig om te weten, want als het niets oplevert, hoef je daar een volgende keer geen tijd en geld meer in te steken. Andersom geldt natuurlijk ook dat je een actie juist nog uitgebreider op kunt zetten als blijkt dat het werkt.

Resultaten van online-marketing
Ook onlinecampagnes zijn te volgen met Google Analytics. Je kunt Google Adwords inzetten om meer bezoekers naar je site te trekken. In de analyses van Google Analytics zie je hoeveel zo’n campagne je oplevert. Als je een webshop hebt, kun je zelfs zien hoeveel het je in omzet oplevert. Ook het resultaat van een e-mailing zie je precies terug in het aantal bezoekers die je site bezoeken vanuit die mailing.
Het installeren van Google Analytics is gratis en kost niet veel tijd. Je kunt na één dag al de eerste resultaten van je website bekijken.

no comments

Comments are closed.