Inhakers

februari 28th, 2014

Category: Adverteren, Reclames maken

Tagged with: , ,

Een van de mooiste fenomenen in reclame is de inhaker. Hierbij speelt een merk bewust in op de actualiteit en vertaalt dit naar zijn eigen producten, diensten of merkwaarde. Ook de afgelopen Olympische Spelen waren weer een bron van inspiratie voor de marketeers van grote merken.

Waarom kies je voor een inhaker
Een van de belangrijkste redenen om voor een inhaker te kiezen is te willen meeliften op het succes van de gebeurtenis waarop je inhaakt. Naar de Olympische Spelen kijken bijvoorbeeld miljoenen mensen. Als mensen die hiernaar kijken jouw reclame waarderen zullen ze het er sneller over hebben en via social media delen. Op deze manier kun je in korte tijd heel erg veel aandacht voor je merk krijgen.

Voorbeelden van inhakers
Een van de bekendste inhakers van de afgelopen Olympische Spelen was van Randstad rond Jorien ter Mors. Zij deed mee aan zowel het langebaan schaatsen (waar ze 2 keer goud won!) en short track. Randstad speelde hierop in door zichzelf als banenspecialist te profileren met de tekst: “moeilijk kiezen tussen 2 banen”. Ook was Sven Kramer natuurlijk een gewillig onderwerp. Bij de vorige Olympische Spelen was hij naar de verkeerde baan gestuurd door zijn coach. Dit kwam nu terug met de tekst: “Kies de baan die bij je past”. Meer inhakers op de Olympische Spelen vind je hier.

Wat als jouw inhaker niet aanslaat
Sommige reclamemakers slaan de plank bij een inhaker volledig mis. Dit gebeurt voornamelijk door een persoon in een inhaker belachelijk te maken. Goede voorbeelden hiervan zijn McDonalds en Coca Cola. Deze merken werden naar aanleiding van de campagne op social media negatief besproken. Dit zorgt er direct voor dat je merk even minder belangrijk is. Het voordeel van een inhaker is dat het effect hiervan wel weer snel afneemt.

no comments

Comments are closed.