Herkenbaarheid in reclame

januari 30th, 2014

Category: Reclames maken

Tagged with: , ,

De reclamemogelijkheden zijn op deze wereld bijna oneindig. Er zijn tal van opties wat betreft zowel de inhoudelijke boodschap als de wijze waarop deze wordt gebracht. Aan de ene kant kan dat leuk zijn, want dit maakt het een uitdaging om met een unieke reclame te komen. Aan de andere kant maken de vele mogelijkheden het bedenken van een reclame ook moeilijker. Immers, welke kant ga je op? Een van de tactieken die je zou kunnen gebruiken, is herkenbaarheid.

Herkenbaarheid
Wat met ‘herkenbaarheid’ wordt bedoeld, is simpelweg dat men affiniteit heeft met de reclame. In een tv-commercial kan dit bijvoorbeeld zijn, omdat de kijker zich herkent in de persoon van het reclamespotje. Dit kan zijn doordat de kijker en de acteur of actrice in eenzelfde situatie zitten of zich een soortgelijke vraag stellen. Wordt in een dergelijke reclame een oplossing gegeven voor de situatie of een antwoord op de vraag, dan voelt de kijker zich verbonden. En zo zorgt je reclame ervoor dat deze nut heeft.

H&M

Reclamemogelijkheden
Waar hiervoor een tv-commercial als voorbeeld werd genomen, kan net zo goed een affiche of advertentie worden gelezen. Met als verschil dat er geen sprake is van een acteur of actrice, maar van een model. Toch kan het model er net zo goed voor zorgen dat de kijker/lezer zich met haar of hem verbonden voelt. Neem bijvoorbeeld een advertentie voor een modemerk dat zich richt op jongeren. Wanneer daarin een jong model wordt gebruikt die eenzelfde soort stijl hanteert als de jeugd van tegenwoordig, dan zullen zij zich daar sneller mee verbonden voelen dan wanneer gebruik wordt gemaakt van een ouder model.

Alvorens je gaat nadenken over de reclamevorm en de inhoud daarvan, doe je er daarom verstandig aan eerst vast te stellen wie je doelgroep is en wat je met jouw reclame wilt bereiken. Daarna kan je gaan bedenken hoe je dit wilt doen.

No comments yet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *