De regels met betrekking tot reclame voor leningen

januari 3rd, 2014

Category: Reclames maken

Schulden worden steeds makkelijker gemaakt. Het is voor de consument steeds eenvoudiger om een lening af te sluiten. Denk hierbij aan kleine online leningen die afgesloten kunnen worden. Mensen overzien vaak de gevolgen van het afsluiten van een lening niet. Het is bijvoorbeeld vaak niet duidelijk hoeveel rente er over het geleende geld betaald moet worden. Maar wat zijn nu precies de regels met betrekking tot leningen?

Symbool

De waarschuwing die vermeld moet worden, bestaat uit het bekende logo met de kreet “Let op! Geld lenen kost geld.” Dit logo en het symbool moeten bij alle reclame-uitingen voor krediet vermeld worden. In de Nadere Regeling Gedragstoezicht Financiële Ondernemingen (Nrgfo) is opgenomen hoe een en ander in reclame-uitingen dient te worden opgenomen.

Reclame-uitingen op internet en op schrift

Hoe de waarschuwing wordt opgenomen, is ook aan bepaalde regels gebonden. Dit zorgt ervoor dat elke reclame de waarschuwing op dezelfde manier naar buiten brengt. Bij reclames op schrift, bijvoorbeeld in de krant, dient de waarschuwing centraal bovenaan te staan.

Bij reclame op internet dient de waarschuwing op de pagina te staan waar de reclame op staat. Een vermelding op de startpagina is dus niet voldoende. Bij uitingen met audio dient de waarschuwing ook met audio te worden weergegeven. Via de website van de AFM zijn bestanden te verkrijgen die voor de diverse reclame-uitingen te gebruiken zijn. Een dergelijke waarschuwing is te horen in de radio reclame van Findio.nl. Dit geldt uitsluitend voor kredietverstrekkers, dus niet voor een vermogensbank zoals Staalbankiers.

Geld lenen kost geldBron

No comments yet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *