Bekende Nederlanders in reclames

december 18th, 2013

Category: Adverteren, Reclames maken

Tagged with: , ,

Heel veel merken gebruiken bekende Nederlanders in hun reclames. Dit doen zij doordat enerzijds bekende mensen reclames meer laten opvallen en anderzijds doordat mensen zich identificeren met bekende Nederlanders en daardoor eerder geneigd zullen zijn een product of dienst te kopen.

Hoe werkt dat dan?
Een reclame wordt gemaakt om op te vallen en mensen over te halen een product of dienst te kopen. Hiervoor moet in de eerste plaats het merk waarvoor reclame wordt gemaakt bekend worden bij mensen. Daarna moet de koopbereidheid worden gestimuleerd. Er zijn grofweg drie manieren om een reclame op te laten vallen: met humor, door irritatie en door bekende mensen in te zetten. Kies je voor het laatste, en heb je de juiste match met jouw doelgroep, dan zal deze de reclame niet alleen herkennen, maar ook willen doen als hun voorbeeld en eerder geneigd zijn het product of de dienst te kopen.

Bekende Nederlanders in reclames
Er zijn bijna geen reclames die zonder bekende mensen worden gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de reclames van Robijn waarin steeds een andere bekende Nederlander vertelt hoe goed dit merk de was schoonhoudt, of Ronald Koeman die bij Hak toch de lekkerste kool maakt die hij ooit heeft gegeten. Daarnaast zijn er zelfs Nederlanders die voor internationale campagnes worden gevraagd. Voorbeelden hiervan zijn Doutzen Kroes voor L’oreal en Robin van Persie voor Adidas. Om aan te slaan moeten deze Nederlanders natuurlijk wel internationaal bekend zijn. Niet iedere Nederlander vind de BN’ers in de reclame leuk.

(Onderstaand de reclame van HAK)

Onbekende Nederlanders worden bekend
Andersom kan ook. In sommige reclames wordt gebruik gemaakt van tot dan toe onbekende acteurs. Doordat zij zo vaak terugkomen in dezelfde reclames ga je ze herkennen en worden ze bekend. Goede voorbeelden hiervan zijn 3 vrienden van de Amstelreclames en de supermarktmanager van Albert Heijn. Deze laatste acteur speelde eerst alleen op toneel, maar wordt nu overal herkend!

no comments

Comments are closed.