Adverteren in huis-aan-huisbladen

oktober 23rd, 2014

Category: Adverteren

Tagged with: , , , ,

Plaatselijke sufferdjes worden ze weleens minachtend genoemd. De gratis huis-aan-huis krantjes die ongetwijfeld ook weleens bij u in de bus vallen. Ze brengen lokaal en regionaal nieuws, gemeenteberichten en andere informatie die relevant kan zijn voor de inwoners van de betreffende regio. Door veel marketeers worden deze ‘sufferdjes’ vaak afgedaan als ouderwets en achterhaalt. Toch loont het voor heel veel bedrijven wel degelijk de moeite om in deze huis-aan-huisbladen te adverteren.

Oplage en publiek
Uit onderzoek uit 2010 blijkt dat vrijwel alle 7 miljoen Nederlandse huishoudens gemiddeld twee huis-aan-huiskrantjes per week ontvangen. De totale oplage is dan wekelijks ook 14 miljoen, vergeleken met betaalde dagbladen een ongekende hoeveelheid. Volgens het onderzoek leest bijna 70% van de ontvangers het blad vervolgens voor de helft of meer, ongeveer een kwartier per keer.

Door een advertentie in een regionaal krantje kan dus bijzonder effectief vrijwel het hele publiek van de betreffende regio bereikt worden. Zeker voor bedrijven die op een regionaal publiek gericht zijn, is dit heel interessant. Maar ook landelijke bedrijven kunnen op deze manier eenvoudig een specifieke regio bereiken. Voordeel is bovendien dat het adverteren in deze krantjes relatief voordelig is en snel gerealiseerd kan worden.

Advertentiemogelijkheden
Huis-aan-huisbladen bestaan vaak voor ongeveer 50% uit advertenties (nieuws op de rechterpagina, reclame op de linkerpagina). Er is dus voldoende ruimte om te adverteren. Om op te vallen tussen de andere lokale aanbiedingen is het aan te raden de advertentie minimaal een halve pagina groot te maken en in full colour te laten drukken.

Naast advertenties zijn er ook andere mogelijkheden de aandacht van de lezer te trekken. Veel bladen hebben een ‘bedrijfspagina’ waar advertorials of redactionele artikelen van bedrijven kunnen worden geplaatst. En natuurlijk loont het de moeite regelmatig persberichten van mogelijk interessante gebeurtenissen, het liefst met foto, in te sturen: deze bladen zijn altijd op zoek naar interessant nieuws voor hun lezers.

no comments

Comments are closed.