Schrijf een goed marketingplan

juli 14th, 2015

Category: Overig

Tagged with: , , ,

Een product of dienst van je bedrijf wil je natuurlijk zo goed mogelijk in de markt zetten. Een marketingplan kan je daarbij helpen. In dat plan maak je concreet wat je strategie gaat worden omtrent je marketingcampagne(s). Daarmee vergroot je de kans op een succesvolle start van je bedrijf. Ben je al even op weg? Ook dan het waardevol zijn om je marketingplan te herzien voor een frisse herstart.

Wie is je doelgroep?
Voordat je gaat schrijven aan een marketingplan, is het belangrijk je doelgroep zo concreet mogelijk te bepalen. Aan wie ga jij je producten en/of diensten aanbieden? Door klantenanalyse toe te passen weet je niet alleen wie je (potentiële) klanten zijn, maar bepaal je ook hoe je ze het beste kunt bereiken. Probeer jezelf voortdurend af te vragen waarom klanten met jou nog steeds geen zaken doen? Daarmee wordt duidelijk waarin je onderscheidend bent of eventueel zou kunnen worden.

Onderzoek je concurrentie
Wat maakt jouw concurrenten zo succesvol? Waar bevinden jouw concurrenten zich en welke doelen hebben zij voor ogen? Het zijn slechts enkele belangrijke vragen die om een antwoord vragen. Dit helpt je om met jouw bedrijf succesvol te worden. Door te ontdekken waar de zwakke kanten liggen van jouw concurrenten, kun jij je juist profileren als de sterke of betere partij.

Bepaal je budget
Elke starter heeft een bepaald budget dat hij of zij bereid is om te investeren in een of meerdere marketingcampagnes. Je investeert met de intentie om er geld mee te verdienen. Hoe kun jij je euro’s het beste besteden aan marketing zodat het jou ook nog iets oplevert? Er zijn sowieso diverse mogelijkheden om voor kleine bedragen te adverteren via social media kanalen. Bovendien bereik je daar over het algemeen een groot publiek mee!

Schakel hulp in
Hulp nodig bij het schrijven van je marketingplan? Schakel een expert in bij de bank of vraag een andere startup om eens naar je marketingplan te kijken. Goede feedback helpt je ook hierin beter te worden als ondernemer!

No comments yet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *