Hoe bepaal ik mijn doelgroep?

maart 17th, 2015

Category: Overig

Tagged with: , , ,

Het is een illusie om te denken dat iedereen dol is op jouw producten of diensten. Je zult concreet in kaart moeten brengen wie de mensen zijn die jouw product of dienst nodig hebben en hoe je ze kunt overtuigen om tot aankoop over te gaan. Door hiermee aan de slag te gaan, kun je een marketingstrategie of reclamecampagne opzetten die daadwerkelijk aanslaat.

Waarom is het bepalen van je doelgroep belangrijk?

Het is van groot belang om je doelgroep te kennen, want zo kun je gemakkelijk je product of dienst aanpassen conform de wensen van de klant. Wanneer duidelijk is waar jouw klant behoefte aan heeft, kun je daar ook veel gemakkelijker op inspelen met je marketingstrategie. Bovendien geeft het jou ook veel meer duidelijkheid en kun je gericht ondernemen met meer kans op succes.

Twee vragen die je helpen om je doelgroep helder voor ogen te krijgen

Er zijn twee handige vragen die je jezelf kunt stellen om je doelgroep duidelijk te krijgen: wie is je klant en komt mijn klant uit de zakelijke markt? Bij de eerste vraag kun je standaard kenmerken gebruiken zoals leeftijd, woonplaats en opleidingsniveau. Bij de tweede vraag kijk je vooral naar wat voor soort bedrijf het is, de omzet en de grootte van het bedrijf.

Hoe ziet het aankoopgedrag van je klant eruit?

Een marketingstrategie is pas echt succesvol wanneer je weet waar je klant behoefte aan heeft. Stel jezelf de vraag waar je klant ’s nachts wakker van ligt en hoe het aankoopgedrag van de klant eruit ziet. Zodra je je doelgroep duidelijk voor ogen hebt, kun je aan de slag gaan met een marketingexpert. Uiteraard is ook Google hierbij je grote vriend!

Durf grensverleggend te werk te gaan en je reclamecampagne aan te passen wanneer dat noodzakelijk is. Dan heb je de meeste kans op een hoog rendement!

no comments

Comments are closed.