Guerrilla marketing – Creatief ondernemen in crisistijd

juli 28th, 2015

Category: Reclames maken

Tagged with: , , ,

Ben je als ondernemer graag creatief bezig, maar heb je slechts beperkt budget? Geen paniek, guerrilla marketing is namelijk een manier om je bedrijf met weinig budget bij een groter publiek bekend te maken. Hoe je dat doet? Dat lees je in deze blog.

Wat is guerrilla marketing?
Guerrilla marketing is erop gericht om binnen een kort tijdsbestek zoveel mogelijk mensen te bereiken of media-aandacht te krijgen door middel van een bepaalde stunt. Vandaag de dag is deze vorm van marketing erg populair. Dit is opmerkelijk, want guerrilla marketing is er namelijk al sinds de jaren 80 van de vorige eeuw. Er zijn diverse manieren om met deze vorm van marketing aan de slag te gaan.

Opvallende kenmerken van guerrilla marketing
Er zijn een aantal opvallende kenmerken van deze marketing methode op te noemen. Zo is het origineel, onvoorspelbaar en is er sprake van het zogenaamde ‘wow effect’. Je kunt dus zeggen dat guerrilla marketing een opvallende reclamevorm is die je compleet overvalt of verrast.

Als je met deze reclamevorm aan de slag gaat, is het dus belangrijk dat het origineel en niet voorspelbaar is. Uiteraard moet je er een groot publiek mee bereiken en daarom is timing erg belangrijk. Om je een indruk te geven wat de mogelijkheden zijn met guerrilla marketing, geven we een voorbeeld waarmee je inspiratie kunt opdoen voor je eigen onderneming.

Koffie met rookworst
Een lunchroom in Nederland ging een aantal jaar geleden de concurrentie aan met bedrijven zoals HEMA en IKEA, aangezien deze met 1 euro ontbijtjes volop klanten scoorden. De lunchroom besloot gratis rookworsten weg te geven (typisch iets van de HEMA). Ze werden kosteloos verstrekt bij een kop koffie. De lokale media pikte het razendsnel op. Naast extra klanten, zorgde het voor 35 procent meer omzet bij deze lunchroom.

Voldoende inspiratie opgedaan? Ga dan zelf aan de slag of schakel een marketing bureau in om je hierbij te helpen.

No comments yet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *