Grote veranderingen in de reclamewereld

juni 11th, 2018

Category: Reclames maken

In de afgelopen jaren, door de technologische ontwikkelingen is de reclamewereld ontzettend verandert en gegroeid. Waar je honderd jaar geleden nog reclame uitingen alleen op straat kon vinden in de vorm van pamfletten en posters heb je nu op elk beeldscherm een gepersonaliseerde reclameboodschap die inspeelt op jouw individuele behoeftes. Dit alles doordat jouw volledige internetgedrag wordt opgeslagen en geanalyseerd. Al jouw bezigheden, zoekopdrachten, interesses worden omgezet in potentieel koopgedrag en daarom krijg jij hele specifieke reclames voorgeschoteld.

Je kan dus wel zeggen dat de reclamewereld ontzettend is veranderd in de afgelopen honderd jaar, maar ook al in de afgelopen tien jaar. De continue technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat het vak online marketing altijd interessant zal blijven. Er zullen telkens weer nieuwe manieren worden gevonden om de consument te beïnvloeden. Het is dan ook niet zo gek dat er met de ontwikkeling van deze sector er een overvloed is aan online marketing vacatures. Door de nieuwe benodigde kennis zijn er ook continu nieuwe werknemers nodig.

Eén van die ontwikkelingen in de online marketing is het koppelen van vele gegevens tot één persoonlijk profiel. Tegenwoordig zitten consumenten op Facebook, Instagram en Whatsapp en laat deze drie techgiganten nou net onder één eigenaar vallen. Alle interesses die jij toont op Facebook, de hashtags die jij opzoekt en zelf gebruikt op Instagram en de gesprekken die jij voert met vrienden kunnen een ontzettend nauwkeurig beeld schetsen van wie jij bent en wat jouw behoeftes zijn. Daardoor kunnen marketeers ontzettend doelgericht advertenties aan jou laten zien.

Maar niet alleen wat je opzoekt en typt wordt bijgehouden. Siri de stemcomputer van Apple kan ook goed horen wat je zegt en deze informatie gebruiken om te antwoorden. Echter wordt het luisteren naar jouw gesprekken niet alleen gebruikt om jouw vragen te beantwoorden. Soms heb je niet eens door dat je wordt afgeluisterd door je eigen mobiel. Zo kan het dus voorkomen dat je een advertentie op Facebook krijgt voor Jack Daniëls omdat jij een gesprek over Jack je buurman had. Niet echt aan elkaar gerelateerd, maar toch heeft jouw mobiel blijkbaar iets meegekregen van jouw gesprekken. Hier gaat het niet alleen maar meer om het beïnvloeden van consumenten. Hier komen zelfs ethische kwesties aan te pas.

Dankzij sociale media is de reclamewereld ontzettend verandert. Straat reclame en televisiereclame zijn al weer bijna in zijn geheel achterhaald. Samen met de veranderende technologieën veranderen ook de online marketing vacatures. Alles gebeurt tegenwoordig online en dus ook de reclame wereld. Want waar mensen zijn, daar valt reclame te maken.

No comments yet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *