Energieleveranciers op voetbalshirts

juni 9th, 2017

Category: Promotie

Veel mensen die een passie voor voetbal hebben zal het vast zijn opgevallen. De toename van energieleveranciers bij voetbalclubs in de Nederlandse Eredivisie. Kijk bijvoorbeeld maar naar PSV, dat Energiedirect.nl als shirtsponsor heeft. Ook NEC en FC Twente hebben met Energieflex en Pure Energie energieleveranciers als sponsoren. Hoe kan het dat energieleveranciers zo nauw betrokken zijn bij het profvoetbal in Nederland?

Felle concurrentie op energiemarkt
Dit komt mede door de felle concurrentie die energiemarkt heerst. Naast giganten als Nuon, Essent en Eneco zijn er steeds meer aanbieders op de markt gekomen. Zeker 50 energieleveranciers zijn beschikbaar, die allemaal een zo’n groot mogelijk marktaandeel willen verkrijgen. Energiedirect.nl gebruikt PSV als springplank om zich tussen de grote drie te mengen. Geen sport als voetbal is zo populair en daarom helpt shirtsponsoring van een voetbalclub als PSV enorm om naamsbekendheid op te bouwen. Voetbal is commercieel interessant en daarnaast bereikt het een grote achterban.

Shirtsponsoring
Nu is shirtsponsoring niet goedkoop en moet Energiedirect.nl een slordige 6 miljoen euro overmaken naar PSV. Dit houdt in dat Energiedirect.nl in een jaar tijd 40.000 nieuwe klanten moet binnenhalen om dat bedrag binnen te halen er vanuit gaande dat een gemiddeld huishouden 1.500 euro per jaar kwijt is aan energie. Een ambitieus doel met in de wetenschap dat Energiedirect momenteel een klantenkring van 350.000 heeft.

Aantrekkelijke deals
Het gaat de energieleveranciers vooral om de status die zij verwerven met dergelijke sponsordeals. Bekende voetballers fungeren als ambassadeurs van deze bedrijven en dat is waar de achterban zich nauw bij betrokken voelt. In reclamespotjes van deze energiebedrijven komen dan ook regelmatig bekende profvoetballers voorbij. Als supporter van één van deze voetbalclubs zijn er vaak aantrekkelijke deals beschikbaar. Om te kijken wat de beste deals voor jou zijn kun je energie vergelijken op Overstappen.nl . Zo kan je bijvoorbeeld een voetbalshirt krijgen of een tegoedbon voor de fanshop. Voor de echte supporter klinkt dat als een aantrekkelijke deal.

Scherpe tarieven
Of een energiecontract bij één van deze energieleveranciers duurder wordt is niet direct te zeggen. Je zou kunnen zeggen dat ze sponsoring doorberekenen in de energietarieven, maar aan de andere kant kan er ook bespaard worden op de marketingkosten. Per saldo maakt dat geen verschil en bovendien zeggen de bedrijven zelf dat de tarieven niet omhoog zijn gegaan. Zelf zeggen ze dat dankzij de naamsbekendheid meer klanten een contract willen afsluiten, waardoor scherpe tarieven gegarandeerd kunnen blijven.

Energiebedrijven sponsoren ook in het buitenland
Maar niet alleen bij Nederlandse voetbalclubs zie je energiebedrijven op het shirt prijken, maar ook bij buitenlandse voetbalclubs. Wat te denken van het Duitse Schalke ’04 en het Russische Zenit St. Petersburg. Hier staat Gazprom pontificaal op het shirt en zo zijn er nog meer voorbeelden te vinden. Energiebedrijven zien shirtsponsoring bij voetbalclubs dan ook als de mogelijkheid om hun klantenbestand verder uit te breiden.

No comments yet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *