Doelgroep bepaling: de sleutel voor elke marketing acitiviteit

september 27th, 2017

Category: Overig

Een uniek product, een goede service en kundig personeel zijn een goed begin als je graag wilt verkopen. Toch is een goed begin vaak niet voldoende. Om je product of dienst echt goed aan de markt te krijgen is er meer nodig dan alleen de bovengenoemde punten.

Stel, je wilt je product aanbieden aan een geheel nieuwe markt en besluit je te richten op een ondernemer en een zakenman, wat is dan de beste manier om je product zo goed mogelijk te kunnen verkopen en er zoveel mogelijk winst aan over te houden?

Het antwoord op deze vraag is simpel: om dit te bereiken heb je een marketingcampagne nodig en om een succesvolle marketingcampagne op te zetten begin je met het opstellen van een marketingstrategie. Een van de belangrijkste onderdelen van het opstellen van een marketingstrategie is duidelijk maken wie je doelgroep is. Dit doe je door middel van een doelgroepbepaling.

Maar, hoe bepaal ik mijn doelgroep? Het is een taak waar je even voor moet gaan zitten en waar je echt de tijd voor moet nemen. Je doelgroep wordt namelijk een van de belangrijkste punten in je marketingstrategie en moet daarom helder zijn. Verkoop je maatpakken en stropdassen? Dan richt je je ten eerste al op mannen. Nu je dit weet ga je verder kijken: aan wat voor soort mannen wil ik mijn producten verkopen?

Wat voor soort mannen dragen vaak maatpakken en stropdassen? De meeste mannen dragen de combinatie van maatpak en stropdas op bijzondere gelegenheden, zoals bijvoorbeeld een bruiloft, maar er zijn ook mannen die bijna dagelijks in een maatpak lopen. Denk hierbij aan een zakenman of een ondernemer. Zowel de ondernemer als de zakenman wil graag professionaliteit en formaliteit uitstralen en dus zal dit een goede doelgroep zijn als je maatpakken en stropdassen verkoopt.

Ook als je geen maatpakken of stropdassen verkoopt kun je op deze manier je doelgroep bepalen. Denk goed na wat voor product je verkoopt, selecteer vervolgens je potentiële doelgroep, verdeel de doelgroep in segmenten (bijvoorbeeld een zakenman of ondernemer) en kies uiteindelijk de beste doelgroep.

Op deze manier wordt jouw marketingstrategie een stuk sterker en is de kans op een goedlopende marketingcampagne een stuk groter.

No comments yet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *